Is zoet het nieuwe slecht?

Koekjes, snoepjes en hagelslag: zoet is lekker.  Toch is de gezondheidswinst groot wanneer je wél van de snoeppot af kunt blijven. Is zoet de grootste bedreiging voor onze gezondheid?

Misschien wordt 2014 wel het jaar van de strijd tegen suiker. Blijven we massaal van de snoeppot af en omarmen we zo puur mogelijk eten. Endocrinoloog Aart Jan van der Lelij is hoofd van de afdeling Interne Geneeskunde (Erasmus MC). Als specialist op het gebied van de communicatie tussen de hersenen en de spijsvertering ziet hij suiker als een van de grootste bedreigers van onze gezondheid.

Lekkere verslaving

Een verslaving is een gewoonte die niet goed voor is, maar waar je niet mee kunt stoppen. Voor veel mensen is dit (ongemerkt) suiker. Heb je wel eens geprobeerd om drie dagen geen suiker te eten? Als je dan trillerig wordt en alle kastjes opentrekt op zoek naar zoet, heb je het te pakken. De kunst is om dan niet op te geven. Doorzetten dus. Je krijgt meer energie, een helder hoofd, gewichtsverlies en geen middagdip meer. Wie wil dat nou niet?

Geen suikerrem

De toename van overgewicht in Nederland komt volgens Aart Jan onder meer door suiker: “Je hebt er namelijk nooit genoeg van, we hebben geen suikerrem. Probeer maar eens een schaal met eieren of boter leeg te eten. Dat lukt niet. Maar een schaal met koekjes gaat zo op.” Is suiker dan vergelijkbaar met een drug? Aart jan: “Suiker-vetcombinaties blijken dezelfde snelweg naar de hersenen te bereizen als cannabis en cocaïne. Dat verklaart waarschijnlijk die verslavende werking.” Voor de gezondheidszorg is het wel de gevaarlijkste drug. Het gevaar zit hem in de toegankelijkheid van suiker en het massale gebruik ervan, waardoor half Nederland te dik wordt.

Minderen met suiker?

De suikerpioniers adviseren om niet langer zelf overal suiker in te stoppen én tegelijkertijd je koolhydraatgebruik terug te schroeven. Je zou eigenlijk maar één portie koolhydraten per dag uit granen moeten halen. Dus niet én ‘s ochtends brood én ‘s middags brood én ‘s avonds pasta. Maar of, of, of. De rest van je koolhydraten haal je dan uit groente en fruit. Overigens geldt dit niet alleen voor mensen die te dik zijn, onderstrepen de deskundigen, maar voor iedereen.

Reacties zijn gesloten.