Hongerigen kiezen caloriebommen
Vasten, we doen het vrijwillig of onvrijwillig. Soms religieus of om een medische reden. Soms al ‘diëtend’ of gewoon omdat we even geen tijd hebben om te lunchen. Maar hebben we de neiging om meer voeding te kopen wanneer we honger hebben?
Onderzoek van Brian Wansink levert bewijs dat dit het geval is. Zelfs een korte periode van vasten brengt consumenten ertoe voor hoog-calorische voedingsmiddelen te kiezen. Ze kopen niet meer voedingsmiddelen, maar kiezen wel de calorierijkste eruit.
Een lege maag heeft dus invloed op het koopgedrag en daarmee moeten we rekening houden. Hersenactiviteit verandert door vasten, vooral in de hersengebieden die te maken hebben met beloning. Vasten verhoogt de ‘responsiviteit’ op hoog-calorische voedsel. Zo’n vastenperiode hoeft niet lang te zijn: de deelnemers van deze studie hadden amper gedurende vijf uur niets gegeten!
Referenties:
Tal A, Wansink B. Fattening fasting: hungry grocery shoppers buy more calories, not more food. JAMA Intern Med. 2013 Jun 24;173(12):1146-8