Dodelijk gif in vliegtuig
Voor het eerst is het nu aangetoond: inzittenden van vliegtuigen worden stelselmatig blootgesteld aan levensbedreigende zenuwgassen, die door de motoren met verse lucht worden binnengezogen.
Wie vaak vliegt en die gifstoffen niet goed kan afbreken, loopt het risico doodziek te worden en zelfs te sterven. Onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) Amsterdam leveren binnenkort bikkelhard bewijs in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Brain Imaging & Behavior.
„We hebben Nederlandse piloten en cabinepersoneel met ziekteverschijnselen onderzocht met autocoureurs als controlegroep. Veel vliegers hebben aantoonbaar beschadiging van de witte stof in de hersenen. Dat is ook oorzaak van bijvoorbeeld MS en alzheimer”, zo bevestigde dokter Michel Mulder, zelf piloot.
Hoge claims
AMC-radioloog Liesbeth Reneman leidt de studie naar het zogeheten ’aerotoxic syndrome’, dat in alle typen vliegtuigen kan voorkomen, met uitzondering van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner, die andere technieken van luchtverversing toepast.
De luchtvaart verzwijgt het probleem volgens Mulder, omdat aanpassingen van vliegtuigen met filters vele miljarden gaat kosten. Ook dreigen er hoge claims als een beroepsziekte wordt vastgesteld. Onder meer KLM heeft eigen onderzoek laten doen, waaruit zou blijken dat de hoeveelheid giftige TCP’s in de cabine- en cockpitlucht verwaarloosbaar klein is.
Laboratorium onderzoek
Pro Health, laboratorium in Weert, is al jaren bezig om het aerotoxic syndrome te onderzoeken en te meten. Stapje voor stapje worden vorderingen gemaakt om de uitlaatgassen te meten. Vervolgens is het natuurlijk aan ons de taak welke stoffen we kunnen inzetten om deze schadelijke stoffen te elimineren. Hier is met name kennis van belang van de ontgiftingspaden van de lever en de bloed hersen barriere. Heeft u interesse in dergelijk onderzoek, neemt u dan contact met ons op.
Ortho Linea
Bij Ortho linea geef ik les over dit onderwerp en bespreken we in een dagmodule toxische belasting de leverontgifting en alle toxines vanuit het milieu en hoe de dagelijkse schade die vanuit het milieu op ons afkomt, zo veel mogelijk te beperken. Preventie is de beste manier om schade te voorkomen. Ook het aerotoxic syndrome wordt hier uitgebreid besproken.