Galstenen

Veel mensen krijgen gedurende hun leven problemen met de galfunctie. Dit ongemak wordt veroorzaakt door verschillende feiten zoals een te beperkte productie van galzuren door de lever. De galblaas is verkrampt en kan daardoor niet leeggemaakt worden. Galstenen verhinderen de afgifte van gal in de darm. Zeer vette spijzen kunnen ook voor lever- en galproblemen zorgen. Hetzelfde geldt voor mensen die teveel alcohol drinken, teveel roken of relatief hoge hoeveelheden medicijnen moeten innemen. Meestal is het zo dat een verstoorde galfunctie iets te maken heeft met een overwerkte, of een niet goed functionerende lever.

De meeste galstenen ontstaan uit cholesterol, dikwijls door een teveel aan cholesterol in de galafvoer gecombineerd met een vertraagde galstroom. De reguliere geneeskunde zal dan de galblaas verwijderen, hoewel de kans op een terugkeer van galstenen erg groot is. Wat kan je doen om galsteenvorming te vermijden?

Tips om galsteenvorming te vermijden
-Behandel zwaarlijvigheid, maar voorkom een te snelle gewichtsafname (1,5 kg/week is al te snel)
-(H)erken jouw voedselintoleranties. Allergische reacties in de darm verstoren de lediging van de galblaas.
-Sommige voedingsmiddelen zijn gal-onvriendelijk, zoals eieren, varkensvlees, ajuin, gevogelte, melk… . Probeer er zelf achter te komen op welke voeding je slecht reageert.
-Vermijd cholesterol, verzadigde vetzuren en transvetten in de voeding. Kies voor onverzadigde vetten zoals visolie, lijnzaadolie en olijfolie.
-Vermijd ook geraffineerde suikers.
-Vezels hebben een goede uitwerking op de gal, evenals een vegetarisch voedingspatroon.
-Koffie (cafeïne) stimuleert de galcirculatie.
-Bonen (en andere peulvruchten) zijn ongunstig voor de gal
-Bepaalde supplementen verlagen de kans op galsteenvorming.

Bronnen
Gaby AR. Natural and nutritional approaches to prevention and treatment of gallstones. Altern Med Rev. 2009; 14(3): 258-267