Paleolitisch dieet

Het Paleodieet is het voedingspatroon van de jager-verzamelaar, de oermens, de caveman. Onze voeding en voedingsgewoontes zijn in korte tijd sterk veranderd. Tot zo’n 10.000 jaar geleden aten we puur uit de natuur. Het was een voedingspatroon waaraan we ons uitstekend hadden aangepast. Het is een dieet bestaande uit vlees van dieren die in de natuur leven, vis die niet gekweekt is, insecten en schelp- en schaaldieren, eieren, noten, groenten en fruit. Dit dieet is beschreven en onderzocht door Professor Loren Cordain. Hij is een expert op het gebied van het paleolytische dieet dat onze verre voorouders aten. In talrijke publicaties in ’s werelds meest toonaangevende tijdschriften heeft hij de enorme positieve effecten op gezondheid beschreven van het paleolythische dieet, gebaseerd op mager vlees, vis, fruit, groenten, zaden en noten. De term Paleodieet is door zijn wetenschappelijke werk bekend geworden. Bijzonder is dat zijn boek The Paleo Diet uit 2002 steeds beter verkoopt en nu een van de best verkochte dieetboeken in Amerika is. Dus het is geen hype, maar een voedingspatroon dat voor veel mensen werkt. Je wordt fitter, slanker, gezonder, en hebt veel minder risico op het krijgen van de typische westerse welvaartsziekten. Het lijkt zelfs in staat om gezondheidsproblemen zoals beginnende diabetes, acne, hoge bloeddruk, auto-immuunziekten en nog veel meer te beïnvloeden.

Wil je gpaleoreceptenoede inspiratiebronnen om je paleo dieet thuis uit te voeren? Gebruik de link in dit inspirerende kookboek met  101 Paleo Recepten dat speciaal is ontwikkeld voor mensen die het paleodieet volgen.

 

 

Oervoeding/paleovoeding verbetert metabool syndroom

Onze hedendaagse voeding past niet bij ons. Samen met bewegingsarmoede is het een belangrijke oorzaak van metabool syndroom: de combinatie van overgewicht, verhoogd cholesterol, hoge triglyceridewaarden, hoog vastend bloedsuiker en hoge bloeddruk.

Oervoeding beter dan gangbare adviezen

De onderzoekers verzamelden gegevens uit vier gerandomiseerde klinische onderzoeken waarbij oervoeding werd vergeleken met andere voedingspatronen. Daarbij werden 159 personen geselecteerd die één tot vijf kenmerken van metabool syndroom hadden. De vier controlegroepen volgden gangbare voedingsadviezen, waarbij weinig vet en veel vezels uit granen werden gegeten.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat oervoeding op korte termijn grotere verbeteringen geeft op metabool syndroom dan de gangbare voedingsadviezen. De middelomvang werd enkele centimeters kleiner, triglyceriden vielen lager uit, bloeddruk was enkele punten lager, cholesterol was lager en de bloedsuikerwaarden waren beter.

Ook op lange termijn gunstiger

Eerder werd bij post-menopauzale vrouwen al aangetoond dat oervoeding ook op lange termijn gunstiger is voor de gezondheid. In vergelijking met een Nordic Diet, werd bij oervoeding een grotere reductie gemeten in vetmassa, buikvet en middelomtrek. Ook daalde het triglyceridengehalte in het bloed veel sterker.

Bronnen

  1. Eric W Manheimer, Esther J van Zuuren, Zbys Fedorowicz, Hanno Pijl, Paleolithic nutrition for metabolic syndrome: systematic review and meta-analysis, Am J Clin Nutr October 2015, vol. 102 no. 4 922-932.
  2. Mellberg C, Sandberg S, Ryberg M, et al. Long-term effects of a Palaeolithic-type diet in obese postmenopausal  women: a 2-year randomized trial. Eur J Clin Nutr. 2014 Mar;68(3):350-7. Council, N., Nordic Nutrition Recommendations 2012 – Part 1 2013: Copenhagen.

 

www.ThePaleoDiet.com

 

 

Home