Voeding

Een gezond voedingspatroon is de basis voor een goede gezondheid

“Wat dan ook de vader van een ziekte is, de moeder is altijd een verkeerde voeding”

Consumenten krijgen steeds meer oog voor de voordelen van een gezonde levensstijl. Daarbij gaat het om gezonde voeding, voldoende bewegen en een goede persoonlijke verzorging. Dat de aandacht voor een gezonde levensstijl groeit, is niet verwonderlijk. Vooral in de rijkere, ontwikkelde landen zijn mensen zich meer bewust van de gevolgen van een verkeerde levensstijl. Zoals toenemende gezondheidsklachten en een dreigende overbelasting van de gezondheidszorg.

Eet meer fruit en groente! Het mag écht een onsje meer zijn
Het advies ‘twee ons groenten en twee stuks fruit’ kan de prullenbak in als het aan Britse onderzoekers ligt. Zij stellen dat je 700 gram groente en fruit per dag nodig hebt om gezond te blijven. Er is echter een probleem: we halen niet eens de huidige aanbeveling van twee stuks fruit en twee ons groente. Wat gaat er mis? En hoe moet het wel?

Tussen 2001 en 2013 bestudeerden de onderzoekers van University College Londen de eetgewoonten van ruim 65 duizend Engelsen. De proefpersonen die zeven of meer porties (één portie is 100 gram) groente en fruit per dag aten, bleken veel minder risico’s op kanker of hart- en vaatziekten te hebben.

Volgens de onderzoekers hebben mensen die dagelijks vijf porties groente (375 gram) en 300 gram fruit eten, 42 procent minder kans om voortijdig te overlijden dan mensen die minder groen eten. Voor wie vijf tot zeven porties eet, is de kans 36 procent kleiner.

Twee ons groente en twee stuks fruit
De Nederlandse aanbeveling van twee ons groente en twee stuks fruit haalt het daar niet bij deze aantallen. Het voedingscentrum begint te onderkennen dat dit een bevestiging geeft dat groente en fruit van groot belang zijn voor de gezondheid. “Als er nog meer studies en onderzoeken zijn die deze hoeveelheden wetenschappelijke ondersteunen, kan ik me voorstellen dat de richtlijnen zullen veranderen. Maar niet op basis van één onderzoek,” vertelt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Natuurartsen en orthomoleculair opgeleide artsen en therapeuten zien al lang dat de Nederlandse bevolking allerlei tekorten heeft en dat mensen veel meer energie hebben, minder vaak ziek zijn en minder klachten hebben als ze de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit structureel verhogen.

Het probleem blijft dat het voor de Nederlanders lastig is om gewoon meer groenten en fruit te eten. Slechts vijf procent van de Nederlanders krijgt nu de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bracht onlangs naar buiten dat Nederlanders in de afgelopen twintig jaar steeds minder groente en fruit zijn gaan eten en steeds meer chips, chocolade en snoep. Vooral vrouwen tussen de 19 en 30 jaar blijken grote snoepers.

Toch hoeft een verandering in voedingsstijl niet ingewikkeld te zijn. Gezond eten is hip en trendy. Het veranderen van eetgewoontes kost tijd en aandacht. Eet je ’s middags een gevulde salade of een bord groente in plaats van een boterham, dan heb je al de helft van de gezonde groentestoffen binnen. En met gezonde groene smoothies maak je binnen 5 tellen een sapje bomvol vitaminen. Het is een makkelijk redmiddel als je de rest van de dag nog geen groente binnen hebt gekregen.

Verder  zijn er verschillende hoofdstromen op het gebied van de complementaire voedingsleer. Daarvan zijn de Chinese en Ayurvedische voedingsleer de oudste onder deze stromingen, weliswaar in een modern jasje. Maar ook het paleolytische dieet, de orthomoleculaire voedingsleer en de PNI hebben interessante insteken op het gebied van voeding..

De belangrijkste vraag die je jezelf zou kunnen stellen is: hoe krijg en houd ik mezelf gezond?

Hippocrates zei het al: “Laat voeding je medicijn zijn.”