Vitamine K

 Uw lichaam gebruikt vitamine K om het bloeden te stoppen bij een wond. En vit K kan ook een rol spelen bij de opbouw van sterke botten, het voorkomen van osteoporose en bij het verminderen van ontsteking die leidt tot hart-en vaatziekten.

Combinatie met vitamine D3

Wanneer vitamine K wordt ingezet tegen  botontkalking is het overigens aan te raden om eveneens vitamine D extra in te nemen, of een combinatiepreparaat te gebruiken. In onderzoek bleek dat inname van een combinatie van vitamine K-2 en vitamine D3 gedurende 2 jaar de mineraaldichtheid in het bot bij vrouwen na de overgang significant liet stijgen, terwijl deze bij gebruik van alleen K2 vrijwel gelijk bleef.

Advies:  minstens 90 microgram (mcg) vitamine K per dag voor vrouwen en 120 mcg voor mannen. De meeste mensen krijgen genoeg  vit K uit hun dieet .

Goede bronnen:
Vitamine K-2 zit in lage doseringen in gefermenteerde producten zoals kaas en kwark. Het Japanse product natto bevat zeer hoge concentraties van de werkzame stof K-2: menaquinon-7 ofwel MK-7. 
Groene bladgroenten hebben de hoogste bedragen van vitamine K, maar andere vruchten en groenten zijn goede bronnen
Boerenkool, gekookt (1 kopje) 1060 mcg
Spinazie, gekookt (1 kopje) 888 mcg
Broccoli, gekookt (1 kopje) 220 mcg
Spinazie, ruw (1 kopje) 150 mcg
Spruitjes, gekookte (4 spruitjes) 118 mcg
Okra, gekookt (1 kopje) 64 mcg
Sla, romaine (1 kopje) 57 mcg
Asperges (4 speren) 30 mcg
Kiwi’s (1 middelgrote) 30 mcg
Bosbessen (1 kopje) 28 mcg

Tekenen van een mogelijk tekort:
Darmziekten, osteoporose en bloedingen

Interacties
Vitamine K kan de werking van bepaalde anti-stollingsmiddelen (coumarinederivaten als acenocoumarol en Marcoumar) verminderen. Dus als u een bloedverdunner gebruikt, bespreek dit dan met uw arts over het feit of het  in overeenstemming is met uw K inname.

Vitamine K-2 veelbelovend

Onderzoeken naar vitamine K-2 laten veelbelovende resultaten zien, zowel op het gebied van botontkalking als bij hart- en vaataandoeningen. Zo werd in 2009 een Nederlands onderzoek gepubliceerd aan de hand van gegevens van de zogeheten EPIC-studie (het grootste onderzoek naar voeding en gezondheid ooit). Ruim 16.000 vrouwen (49 tot 70 jaar oud) werden hierbij meer dan acht jaar gevolgd. Hierbij bleek dat vrouwen die vaker vitamine K-2 consumeerden een lager risico hadden op het krijgen van hart- en vaatziekten. Voor elke 10 microgram vitamine K-2 bedroeg de risicovermindering 9%.

Ook in Nederlands onderzoek , de bekende Rotterdamse studie, bleek dat een hogere inname van vitamine K-2 (45 mcg of meer per dag) 50% minder kans gaf op slagaderverkalking en overlijden door een hartinfarct.

Op het gebied van botontkalking zijn er eveneens vele positieve cijfers. Zo bleek bijvoorbeeld dat inname van 45 mg vitamine K-2 door vrouwen na de overgang gedurende 3 jaar, er toe leidde dat de sterkte van het bot in het heupgewricht gelijk bleef, terwijl deze in de groep vrouwen die geen K-2 kreeg met gemiddelds anderhalf procent per jaar afnam

Comments are closed.