Helpt Omega- 3 kankerpatienten?

Ziekenhuispatiënten doen er goed aan om omega-3-vetzuren te nemen. Dat stellen Nederlandse onderzoekers na analyse van honderden studies. Bij kankertherapie helpen ze om het lichaamsgewicht op peil te houden en verbeteren ze de levenskwaliteit. Een verhoging van de genezingskans werd … lees verder…

Dikke mensen hebben andere darmbacteriën

WAGENINGEN – Mensen die kampen met overgewicht, hebben mogelijk andere darmbacteriën dan een slanke mensen. Dat stelt Willem de Vos, hoogleraar Microbiologie aan Wageningen University. Mensen hebben onnoemelijk veel bacteriën in het lichaam. De bacteriën die in de maag en … lees verder…

Depressie en angst boosdoener hart- en vaatziekten

Depressie en angst belemmeren je in je dagelijkse leven, maar hebben op langere termijn ook hun weerslag op de lichamelijke gezondheid. De psychische problemen zorgen voor risicovolle veranderingen in met name vaten, die uiteindelijk tot hart- en vaatziekten kunnen leiden. … lees verder…

Knoflook verlaagt de bloeddruk

Uit analyse van verscheidene studies met knoflooksupplementen blijkt knoflook de bloeddruk te kunnen verlagen met 8 mmHg (systolische bloeddruk). Knoflooksupplementen doen het daarmee even goed als farmaceutische bloeddrukverlagers. Een recente studie toonde dat knoflook ook effect had bij patiënten met … lees verder…

Dankzij prebiotica minder eczeem bij zuigelingen

  Een prospectieve studie onder flesgevoede zuigelingen laat zien dat prebiotica, stoffen die de groei en/of de activiteit van bepaalde nuttige darmbacteriën bevorderen, een beschermende werking kunnen hebben tegen het optreden van constitutioneel eczeem gedurende de eerste zes levensmaanden (constitutioneel … lees verder…

Bijwerkingen van maagzuurremmers

Maagzuur(uitscheidings)remmers zijn geneesmiddelen tegen brandend maagzuur, tamelijk veilig wanneer ze voor korte duur gebruikt worden. Op lange termijn zijn er wel een aantal risico’s: – Een tekort aan voedingsstoffen kan ontstaan, zoals van vitamine B12 bij oudere mensen. In zeldzame … lees verder…

Zout is en blijft ongezond

  Mensen die veel natrium (onder meer uit keukenzout) eten, maar weinig kalium (groenten en fruit) innemen, hebben bijna 50 % meer kans om te sterven aan welke ziekte dan ook. De kans op een hartinfarct ligt zelfs dubbel zo … lees verder…

Hormonen spelen rol bij afvallen

Is de strijd tegen de kilo’s een kwestie van wilskracht? Niet altijd. Uit onderzoek van de University of Melbourne blijkt dat je hormonen ook een rol spelen bij afvallen. Als je eenmaal een paar kilo’s kwijt bent, wil dit niet … lees verder…

Broccoli bij COPD

Broccoli blijkt ontstekingen in de longen af te remmen. Volgens hoogleraar longziekten Peter Barnes zouden mensen met COPD daarom meer broccoli moeten eten. Broccoli is rijk aan vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium. De groente staat al jaren te … lees verder…

Minder kans op diabetes door voldoende magnesium

Een onderzoek aan de universiteit van North Carolina (Chapel Hill) heeft uitgewezen dat mensen, die de meeste magnesium binnenkregen met het voedsel en vitaminesupplementen bijna de helft minder kans hadden op de ontwikkeling van diabetes in de de daarop volgende … lees verder…

Rode bietensap bevordert bloeddoorstroming hersenen

Het drinken van rode bietensap verhoogt in de hersenen de bloedstroom naar de frontale kwabben, de hersengedeelten die gevoelig zijn voor degeneratie met dementie als gevolg, aldus onderzoekers van de Wake Forrest universiteit (Verenigde Staten). Er zijn veel studies gedaan … lees verder…

Concentratieproblemen oplossen door ritme en voeding

Niemand is gemaakt om uren aan een stuk dezelfde activiteiten uit te voeren. Wetenschappers die zich bezig houden met time-management hebben verschillende studies gepubliceerd dat een werksessie in teorie niet langer mag duren dan 45 minuten. Daarna moet men 15 … lees verder…

Nieuwe richtlijn Prikkelbare Darm Syndroom

Er is een nieuwe richtlijn gepubliceerd voor de behandeling van het Prikkelbare Darm Syndroom. Antidepressiva en probiotica kunnen nu worden ingezet bij PDS.  De vorige richtlijn voor Prikkelbare Darm Syndroom was verouderd en gold alleen voor de huisarts. De nadruk … lees verder…

Hogere inname omega-3, vitamine C en E verlagen risico pancreaskanker

“Intake of fatty acids and antioxidants and pancreatic cancer in a large populationbased case-control study in the San Francisco Bay Area”. Z.Gong, E.A.Holly, F.Wang, J.M.Chan, P.M.Bracci Analyse van data van bewoners in de San Fransisco Bay-regio tonen aan dat een … lees verder…

Fructose intolerantie vaak bij kinderen met chronische buikklachten

Fructose-intolerantie, ofwel fructose malabsorptie, komt vaak voor bij kinderen met terugkerende of chronische buikpijn, waarbij door het volgen van een fructose-arm dieet de klachten beteugeld kunnen worden. Dit is het resultaat van een recente studie bij 245 jongeren met onverklaarde … lees verder…

Eliminatiedieet doet ADHD verdwijnen

Een eliminatiedieet kan helpen bij ADHD, zo staat in een studie verschenen in het gerenommeerde The Lancet. Honderd kinderen volgden een zeer beperkt dieet met weinig voedingsmiddelen (rijst, vlees, peren, water). Het beperkte dieet verbeterde de ADHD-symptomen bij 64 % … lees verder…

Magnesium voorkomt en bestrijdt ontstekingsprocessen

Hoewel magnesium vanouds al bekend staat om zijn vele gezondheidsbevorderende effecten, heeft een studie bij 3713 vrouwen, die de menopauze gepasseerd waren, laten zien dat magnesium ook verbazingwekkende ontstekingsremmende eigenschappen bezit. Daardoor kan magnesium kan van grote waarde zijn voor … lees verder…

Aktiviteit van genen beïnvloed door stress

Recent onderzoek suggereert dat stress niet alleen effect heeft op je lichaam en geest, maar ook op cellulair niveau zijn sporen nalaat door contact met vervuilende stoffen, tabaksrook, bacteriële toxinen e.d., waardoor mogelijk abnormaliteiten van de lichaamscellen kunnen ontstaan.  Onderzoekers … lees verder…

Bitterstoffen werken bij astma beter dan huidige medicijnen

Onderzoekers aan de universiteit van Baltimore zijn tot de ontdekking gekomen dat bitter smakende substanties beter werken bij astma dan de thans voorhanden zijnde medicijnen. De verantwoordelijke smaakreceptoren zijn bij toeval gevonden tijdens een eerdere andersoortig onderzoek naar menselijke spierreceptoren … lees verder…

Consumentenbond verdient bittere pil

 Persbericht ‘Het is niet bewezen dat een vitamine C-pil de weerstand verhoogt.’ ‘ Veel mensen denken ten onrechte dat het slikken van vitaminepillen de gezondheid verbetert, dat is een mythe die door de industrie in stand wordt gehouden’. Dit zijn … lees verder…