Autisme

Autisme is een neurologische ontwikkelingsstoornis, die gekenmerkt wordt door sociaal afstandelijk gedrag, een beperkte communicatie en repetitief gedrag. Het gaat vaak gepaard met epilepsie, verstandelijke gebreken en andere neurologische problemen. Autisme komt steeds meer voor, naar schatting bij 1 tot 3% van de kinderen wereldwijd. Bij jongens komt het vier keer meer voor dan bij meisjes. De oorzaken zijn nog niet helemaal gekend, maar steeds meer onderzoek wijst op een multifactoriële metabole stoornis.

Het ontstaan van autisme wordt gelinkt aan verschillende factoren die alleen of in combinatie met elkaar voorkomen. Dit zijn onder andere:
• blootstelling aan giftige stoffen, bepaalde medicijnen tijdens de zwangerschap
• gebrek aan vitamine D tijdens de zwangerschap en in de vroege kinderjaren
• spijsverteringsproblemen
• verstoorde darmflora
• lekkende darm (verhoogde doorlaatbaarheid van de darmwand)
• voedselallergie, exorfines in de voeding (gluten, koemelk)
• auto-immuniteit
• inflammatie (ontsteking)
• schommelende bloedsuikerspiegel, hoge bloedsuikerspiegel
• schimmelinfecties, virale infecties
• nutriëntentekorten (vooral omega-3, B-vitaminen, magnesium, zink)
• oxidatieve stress (te veel vrije radicalen, gebrek aan antioxidanten)
• vaccinatie
• zware metalen (vooral kwik)
• een slechte ontgifting
• verstoorde DNA-methylatie, te veel homocysteïne (beide door gebrek aan foliumzuur, B6, B12, choline, glycine)
• mitochondriale disfunctie (gebrek aan energie in de cel)

Kinderen met autisme ervaren gewone prikkels uit de omgeving als overweldigend. De emotionele centra in hun hersenen komen daardoor onder zware druk te staan, waardoor de kinderen niet meer ‘normaal’ kunnen reageren op stimulatie of sociaal contact.

Kinderen met autisme hebben meestal spijsverteringsproblemen met ontstekings- en auto-immuunreacties, die angsten, sociale fobieën en innerlijke conflicten versterken.

On onze praktijk pakken we de lichamelijke oorzaken aan middels ontlastingsonderzoek en voedselovergevoeligheidsonderzoek. Het is ook belangrijk dat er ondertussen gewerkt wordt aan het psychische en mentale welzijn van autistische kinderen.

Een recent onderzoek toont aan dat yoga en meditatie ook een gunstig effect hebben bij autisme. Deze aanpak verlicht de klinische symptomen en stelt de kinderen in staat zich beter te ontspannen en hun gevoelens uit te drukken. Bovendien verbetert de levenskwaliteit binnen het gezin en verlopen sociale contacten vlotter.

Sequeira S, Ahmed M. Meditation as a potential therapy for autism: a review. Autism Res Treat. 2012;2012:835847.