Acne

Bij acne ontstaan er problemen wanneer een ontstekingsreactie optreedt die de uitmonding van een talgkliertje in de huid afsluit. Normaal gesproken zorgt de uitvloed van talg er voor dat bacteriën niet of nauwelijks een talgkliertje kunnen binnendringen. Door de afsluiting worden bacteriën echter niet meer afgevoerd, zodat zij de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Het immuunsysteem zal deze bacteriën vervolgens aanvallen. Hierbij hopen dode bacteriën en witte bloedcellen zich op in de afgesloten talgklier: de zogeheten puistjes (pustels) of comedomen. Pas na het doorbreken van de pus zal genezing kunnen optreden. Heel soms gebeurt dit niet en ontstaat er een talgcyste (atheroomcyste) in de huid die, wanneer dit wenselijk is, door een arts verwijderd moet worden.

Reguliere behandeling
Mildere gevallen van acne worden regulier vaak uitwendig behandeld. Benzoylperoxide en Vitamine A-zuur preparaten worden hiervoor het meest gebruikt. Bij ernstiger klachten of onvoldoende resultaat wordt ook vaak gebruik gemaakt van antibiotica, zowel uitwendig als inwendig. Bij vrouwen vrouwen wordt ook wel gekozen worden voor een anticonceptiepil zoals de Diane-35. De laatste berichtgevingen rondom de Diane-35 pil zijn echter onrustbarend. Kans op trombose met alle mogelijke gevolgen van dien.

Goede alternatieven
Uiteraard zijn bovenstaande behandelmethoden geen methoden waar ik achter sta. In mijn praktijk begin ik bij de behandeling van acne altijd bij de darm. Met behulp van ontlastingonderzoek gaan we je darmflora optimaliseren. En uiteraard komt daar geen antibiotica aan te pas. Verder zijn er goede voedingssupplementen die een ontstekingsremmende werking hebben op huid en slijmvliezen. Ook bepaalde anti-oxidanten zijn belangrijk voor de huid. Bij ontstekingsreacties, zoals bij acne, ontstaan veel vrije radicalen. Er wordt veel zuurstof verbruikt door geactiveerde witte bloedcellen in ontstoken weefsel. Ook gebruiken sommige typen witte bloedcellen radicalen om bacteriën, schimmels en beschadigde cellen aan te vallen en af te breken.

Referenties
1) Coransson K, Liden S,Odsell L. Oral zinc in acné vulgaris: a clinical and methodological study. Acta Derm Venereol 1978;58:443-8
2) Hillstrom L, Petterson L, Helbe L, et al. Comparison of oral treatment with zinc sulphate and placebo in acne vulgaris. Br J Dermatol 1977;97:681-4
3) Meynadier J. Efficacy ans safety study of two zinc gluconate regimens in the treatment of inflammatory acné. Eur J Dermatol 2000 May;10:269-72